Publicerad 2004-09-01

Min Mat

'Min Mat' ska ge svenska råvaror en skjuts framåt.

Svenska råvaror är både goda och hälsosamma. För att stärka den bilden startar nu en kampanj som vill lyfta fram detta budskap till konsumenterna. Målet är tydligt - att öka efterfrågan på svenskproducerade råvaror.

Min Mat är ett gemensamt initiativ från en lång rad organisationer: Cerealia, GRO, Kött- och charkföretagen, LRF, Svensk Fågel, Svenska Lantmännen, Svensk Köttinformation, Svensk Mjölk, Svenska Ägg, Sveriges Grisproducenter, Sveriges Nötköttköttproducenter och Swedish Meats. Inledningsvis ska arbetet pågå i 5 år.
- Kan vi få fler att fråga efter svenska råvaror när de äter lunch eller handlar mat till familjen har vi nått en bit på väg, säger Annichen Kringstad, projektledare för Min Mat.

Vanliga konsumenter och professionella inköpare
Det är inte bara vanliga konsumenter som Min Mat vill övertyga. Informationsinsatserna kommer även at rikta sig till professionella inköpare i restaurangkök, storkök och inom barn- och äldre-omsorg. Budskapet är klart:
- Vi vill att fler ska upptäcka de svenska råvarornas stora fördelar. Att de smakar gott, är hälsosamma och att de håller en hög kvalitet, fortsätter Annichen Kringstad.

Interna krafter en viktig del av kampanjen
Min Mat representerar många av dem som har som yrke att odla mark, föda upp djur och förädla svenska råvaror. Annichen Kringstad hoppas att många av dem deltar i kampanjen genom olika insatser och aktiviteter.
- Det ska inte vara svårt att stötta Min Mat. För den som saknar egna idéer finns vi på plats för stöd och inspiration, säger hon.

Den enklaste insatsen av dem alla kan alla göra: Att fråga efter svenska råvaror när man själv handlar.